Povestea de succes a slabitului sanatos

Stilul de viata sanatos si produsele bio, sunt strans legate de viziunea holistica asupra vietii, adoptata si de lumea contemporana a stiintei. Este de fapt si abordarea Noii Spiritualitati, ce cuprinde un segment din ce in ce mai mare din populatia globului. Asa cum se stie, fiinta omeneasca este alcatuita din corpul fizic, eteric, astral sau emotional, mental sau mentalo-cauzal si spiritual. Cele 5 corpuri sunt un tot unitar dar fiecare are regulile sale specifice de functionare. In expunerea de fata am sa prezint o aplicatie practica realizata cu succes pe corpul meu fizic, corpul fizic fiind baza de la care se incepe procesul evolutiei speciei umane. Si prima preocupare a omului in legatura cu al sau corp fizic a fost si a ramas, de mii de ani, alimentatia. Exista, in prezent, o mare confuzie in populatia din Romania, cu privire la alimentatie in general si in special cu privire la alimentatia vegetariana, vegana sau raw-vegana, dupa cum exista si confuzia cu privire la produsele bio, organice, ecologice sau naturale. Sa nu mai vorbim despre alimentatia ayurvedica, unde confuzia este si mai mare. In privinta grupelor majore de alimentatie, pe scurt, un vegetarian se deosebeste de un omnivor prin consumul de proteina animala numai din lapte, lactate si oua, fara a consuma nici un sortiment de carne. Veganul este cel ce nu consuma proteina animala, luand proteina, exclusiv din alimente vegetale, alimentele fiind, in general, preparate termic. Raw-veganul, nu consuma nici el proteina animala, dar spre deosebire de vegan, alimentele le prepara astfel incat sa nu se depaseasca temperatura de maxim 118 grade Fahrenheit, ceea ce inseamana maxim 47,7 grade Celsius. Personal eu mi-am schimbat stilul de viata si de alimentatie din februarie 2010, la varsta de 64 de ani, cand am avut, pentru prima data, un puseu de tensiune de 18/11. Pana la acea data toate masuratorile tensiunii mele nu depaseau 12,5/8. Dupa toate investigatiile, facute ca urmare a puseului de tensiune, m-am ales cu o medicatie zilnica, ce trebuia sa devina permanenta pe tot restul vietii. In plus medicul cardiolog mi-a prescris ca va fi imperios necesar sa reduc greutatea, care la acea vreme era de 85 kg la 1,64 m inaltime. Pentru ca nu m-am impacat cu situatia de a fi pentru restul vietii un bolnav permanent, am inceput sa studiez literatura de specialitate. Am tinut seama si de indicatiile unei doctorite nutritioniste, a carei dieta, la mine a facut miracole. In luna octombrie 2010 aveam 65 de Kg, adica slabisem 20 de kg in 8 luni, fara sa fac „foamea” cum se spune. Pentru ca in acea perioada eram si eu omnivor, ca majoritatea populatiei, dieta era tot omnivora dar cu ceva restrictii. Principiile dietei urmate le pastrez si in prezent in dieta mea. Sunt trei elemente esentiale, ale acestei diete: ordonarea orelor pentru cele trei mese principale, ordinea de ingurgitare a alimentelor si combinarea alimentelor. Aceste elemente se refera la scopul urmarit cu aceasta dieta si anume reducerea si mentinerea dupa slabire a unei greutati constante, adecvate corpului tau. Dupa atingerea scopului principal, cu reducerea greutatii, si constatand ca dieta aceasta, poate fi integrata in modul meu de viata, am mai introdus doua elemente esentiale, stilul de alimentatie si calitatea alimentelor. Pentru respectarea orelor de masa, nu a fost o mare problema, desi eram o persoana activa, fiind administratorul unei firmei cu cca 20 de angajati. Astfel programul stabilit atunci si ramas asa si astazi, are micul dejun la ora 7, dar nu mai tarziu de ora 9 , pranzul la ora 13 dar nu mai tarziu de ora 15 iar cina la ora 18 si nu mai tarziu de ora 19. Am fost foarte strict cu aceste ore, avand neplaceri uneori chiar si in familie, dar daca trecea ora stabilita, preferam sa „sar peste masa” decat sa-mi stric programul. Important este sa pastrezi cele minim 4 ore intre mese si sa nu mai „rontai” nimic intre mese, in afara eventualei gustari pe care o programezi la jumatatea intervalului (din experienta mea, nu este strict necesara aceasta gustare intre mese). Orele stabilite de mine, pot fi modificate de fiecare, cum doreste, dar cu pastrarea intervalului de 4 ore intre mese si, foarte important, cu pastrarea celor 4 ore intre cina de seara si ora de culcare, in conditiile in care rezervam pentru somn cele 7-8 ore zilnic. In privinta ordinii de a manca alimentele, dieta respecta un principiu de baza al nutritiei si anume, tine seama de durata de tranzit al alimentelor prin stomac. Am sa enumar, in continuare, grupele principale de alimente, in ordinea duratei de tranzitare prin stomac:
– Apa 10 minute
– Pepene 10 – 15 min.
– Suc proaspat 15-30 min.
– Fructe 30 – 60 min.
– Lastari & ierburi & verzituri 1 ora
– Suc de iarba de grau 60-90 minute
– Majoritatea vegetalelor 1-2 ore
– Nuci & seminte 2-4 ore
– Carne & peste, lactate, oua 4-12 ore
– Resturile alimentare, dupa procesare, ar trebui sa fie eliminate din organism in 8-24 ore
Este firesc, daca tinem seama de aceasta ordine, sa nu mancam un aliment ce are o durata mare de tranzitare prin stomac, inaintea unuia cu o durata inferioara. Daca nu respectam aceasta regula se creeaza un blocaj in stomac, pentru ca, de exemplu, alimentul ce se va procesa in 15 – 30 minute nu poate sa treaca de cel care are nevoie de 2 – 3 ore, ingurgitat anterior. Asa apar gazele excesive, crampele, digestie incompleta, etc. Sigur ca nu trebuie asteptat 15 – 30 minute dupa ce am mancat un aliment pentru a fi mancat urmatorul, (desi o mica pauza este chiar indicata), dar pot sa mananc mai intai alimentul care tranziteaza mai repede si apoi pe cel care tranziteaza mai greu. Combinarea necorespunzatoare a alimentelor in cadrul aceluiasi fel de mancare este la fel de nociva pentru sistemul de digestie ca si nerespectarea ordinii de ingurgitare. Asta pentru ca, asa cum se stie, fiecare grupa de alimente necesita pentru digestie, un anume tip de enzima, ori „senzorii” ce comanda secretarea enzimelor nu pot comanda ambele tipuri de enzime deodata si vor comanda pe aceea necesara alimentului predominant. In aceste conditii, alimentul care are nevoie de alta enzima va trece, nedigerat, in intestinul gros, urmand a se digera acolo, probabil in mod incomplet si cu sanse mari de a intra in putrefactie, cu toate efectele negative pentru colon. Prezint in continuare cateva reguli de combinare pe grupele mari de alimente:
– Vegetalele se combina cu toate grupele de alimente, mai putin cu fructele
– Fructele nu se combina cu nici o alta grupa de alimente
o Fructele acide (cirese, zmeura, lamaie, portocale, kiwi, ananas) se combina cu fructele subacide dar nu se combina cu pepenii si cu cele dulci si uscate
o Fructele sub-acide (afine, capsuni, mere, piersici, caise, prune, mango) se combina cu fructele acide si cu fructele dulci si uscate dar nu se combina cu pepenii
o Fructele dulci si uscate se combina cu fructele sub-acide dar nu se combina cu cele acide si cu pepenii.
o Pepenii nu se combina cu nici un alt fruct sau aliment.
– Grauntele si amidonoasele (grau, hrisca, ovaz, orez, mei, porumb, sfecla, fasole, linte, morcovi, cartofi) se combina numai cu vegetalele
– Ciupercile se combina cu vegetalele, nucile & seminte
– Nucile & seminte (nuci, alune, seminte dovleac, floarea soarelui, mac, muguri pin, fistic, migdale, susan, chia, masline) se combina cu vegetalelel si ciupercile
– Carne, peste, lactate, oua, se combina numai cu vegetalele
De fapt ceea ce este diferit la aceasta dieta, fata de multe alte diete, tinute de mine in trecut, este faptul ca dupa ce ai ajuns la greutatea dorita nu trebuie sa faci altceva decat sa renunti a mai restrictiona cantitativ alimentele din dieta, in rest, poti continua cu aceleasi alimente, mancand de aceasta data , cum se spune, pe saturate, fara sa mai cantaresti un aliment care iti place mai mult. De fapt, dupa 8 luni de dieta tinuta strict, chiar nu mai poti sa mananci ca inainte si chiar mananci cu placere alimentele din dieta respectiva. In plus am ajuns ca oscilatia greutatii mele de la 80 – 87 de kg, sa ajunga anul acesta, dupa 4 ani de la inceperea dietei, intre 61 si 63 kg. Este foarte adevarat ca inca de la inceperea dietei am introdus in modul meu de viata si exercitiul fizic, practicat zilnic, cate 30 – 60 minute, prin alergare, atunci cand a fost posibil dar mai mult pe un aparat multifunctional si o bicicleta de casa. Nu urmaresc decat exercitii cardio, fara elemente de forta iar pentru a nu incurca restul activitatilor, sedinta o practic dimineata, uneori de la ora 5 sau 6. Dieta si exercitiul fizic, la care se consuma minim 500 Kcal. zilnic, contribuie impreuna atat la reducerea greutatii cat si la reducerea medicamentatiei cardiace, care la mine a suferit o micsorare cu 50% si cred ca in curand va fi chiar eliminata. Mai trebuie spus ca de la cele 20 de kg, reduse din greutate, in cele 8 luni din anul 2010, prin introducerea ulterioara a elementului stil de alimentatie si anume trecerea la dieta lacto – ovo – vegetariana, in aprilie 2012 iar din iunie 2013, trecerea la dieta vegana, dar respectand in continuare celelalte trei elemente ale dietei de baza, la fiecare din aceste treceri, greutatea, a mai scazut, pe medie, cu cca 1 – 2 kg. Privind retrospectiv, pot spune acum, ca trecerea de la omnivor la vegetarian, in conditiile in care am pastrat lactatele si ouale, nu a fost prea grea, mai ales ca aceasta trecere a fost realizata treptat, renuntand pe rand la carnea de porc, apoi la cea de vaca, pui si in final si la peste. Suportul motivational a fost si ramane, prezenta hormonilor si chimicalelor in mai toate produsele de carne ce se gasesc pe piata. Dar motivatia principala, pentru mine, a fost la vremea respectiva, lecturarea cartii „Studiul China”, dupa care am renuntat total la orice proteina animala si am trecut la dieta vegana. In prezent pregatesc trecerea la dieta raw-vegana, deocamdata studiind, completand dotarea bucatariei cu aparatura necesara si introducand la fiecare masa, un aliment crud sau preparat la temperatura joasa. Primul element de noutate, constatat cu aceasta ocazie, a fost reducerea cantitatii de aliment neprelucrat termic, necesar pana la atingerea satietatii, in comparatie cu acelasi aliment prelucrat termic. Si este firesc, daca ne gandim ca prin prelucrarea termica, se pierd multe din calitatile nutrientilor continuti.
Una din problemele majore ale oricarei diete, ramane, alegerea alimentelor sanatoase, mai ales ca toate alimentele ce se gasesc pe piata sunt infestate in mod direct, pentru crestere sau conservare, cu diverse chimicale sau in mod indirect, prin cultivare, pe terenuri pline de rezidurile adunate din multele ingrasaminte chimice administrate dealungul timpului. De aceea am mai introdus in dieta zilnica al cincilea element esential, calitatea alimentului. Am studiat pentru asta, toate posibilitatile majore de aprovizionare cu alimente de calitate, adica sanatoase, incepand cu micii producatori din jurul orasului unde locuiesc si terminand cu diverse alte localitati din tara, dupa ce, evident, am studiat marketurile si supermarketurile de pe piata. M-am dotat chiar cu o lupa, sub forma de port chei, ce o tin permanent la mine, pentru a citi pe ambalaje, scrisul minuscul al ingredientelor continute de aliment si aproape ca am invatat pe dinafara E-urile bune si cele rele. Nu m-am limitat la piata din Romania si am studiat, atat pietele din diverse orase italiene, cat si targurile specializate din Milano si Bologna. Am cules si informatii de la amicii mei din California. Concluzia este foarte clara si anume, daca vrei sa fi sigur de un aliment ca nu este infestat de chimicale trebuie ori sa fie produs de tine, ori sa fie certificat de un organism de specialitate, recunoscut pe plan international si cu experienta in domeniu. In Romania, exista, in randul populatiei dar si al micilor producatori, multa confuzie in privinta produselor bio. Toate aceste constatari, au fost motive pentru a construi inca din anul 2012, in propria curte o sera de 100 mp si o rasadnita de 20 mp, in care am inceput sa invat a cultiva legumele si plantele aromate si sa infiintez o mica afacere de familie impreuna cu sotia si sora ei, prin care importam si distribuim online, produse alimentare precum si cosmetice si detergenti cu certificare bio. Pentru detalii cu privire la ce inseamna certificarea produselor bio, organice, ecologice sau naturale, poate fi accesat linkul de mai jos:
https://biovivoblog.wordpress.com/2013/09/06/produse-bio-organice-ecologice-sau-naturale/
Dupa citirea articolului Produse bio, organice, ecologice sau naturale, recomand a se citi si articolul „Tu stii ce mananci?” – accesibil prin linkul de mai jos:
https://biovivoblog.wordpress.com/2013/09/15/tu-stii-ce-mananci/
Si pentru ca hranirea corpului nostru fizic se produce si prin piele, recomand sa cititi ceva si despre cosmeticele pe care le folosim in articolul „Cu mainile curate”, accesand linkul urmator:
https://biovivoblog.wordpress.com/2013/09/19/cu-mainile-curate/
Pentru cazul in care doriti sa va ocupati si de hrana corpului subtil, va recomand sa cititi si articolul „Cosmeticele cu energie divina” accesand linkul de mai jos:
https://biovivoblog.wordpress.com/2013/09/20/cosmeticele-cu-energie-divina/
Revenind la procurarea alimentelor bio, pana la aparitia recoltei proprii, am fost nevoit sa verific producatorii din jurul meu si pot spune ca majoritatea nu au trecut testul. Exista totusi un producator cu certificare bio, in localitatea Joita, foarte aproape de Bucuresti si pe care pot sa-l recomand cu toata bucuria ca exista astfel de oameni si la noi in Romania. Se numeste Dumbrava Marin si raspunde la telefonul 0724543869 sau 0757247501 sau 0760517646. Lista cu produse disponibile se poate viziona la adresa de web: http://www.biodumbrava.ro Are si doua puncte in Bucuresti unde distribuie marfa comandata telefonic, unul este pe strada Romancierilor, la Liceul PTTR din Drumul Taberei si celalalt la Bacania Veche, din strada Barbu Vacarescu nr. 49. Mai am in verificare si alti producatori dar datorita exigentei testului meu inca nu pot fi recomandati. Expunerea mea de pana acum, a abordat numai primul din cele 5 corpuri umane, corpul fizic. In expunerile din rubrica Viata spirituala, ma refer in exclusivitate la corpul subtil. Inchei expunerea prezenta, dezvaluind faptul, ca odata cu trecerea corpului meu fizic la un regim de viata sanatos, consumand numai produse vegetale, frecventa vibratiei mele, a inceput sa creasca, ceea ce a facut sa capat in mod automat accesul mai facil la intelegerea spirituala a vietii. Nu intamplator pentru a intelege pe deplin fiinta omeneasca va trebui sa adoptam o viziune holistica asupra vietii.
Urmariti „Viata Bio” pe blogul nostru.
Cu multa iubire,
BIO VIVO

Acest articol a fost publicat în Viata Bio și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

8 răspunsuri la Povestea de succes a slabitului sanatos

  1. vasile spune:

    Buna ziua,
    Ca de obicei un articol foarte interesant si util mai ales celor care doresc sa-si schibe modul de viata si sa adopte o atitudine corecta in privinta unei alimentatii sanatoase. Multumesc pentru informatii sa aveti un sfarsit de saptamana placut.

    Apreciază

    • Biovivo spune:

      Multumim si iti dorim la fel un sfarsit de saptamana minunat. Ne place sa credem ca informatiile daruite de noi, cu multa iubire, sunt folositoare tuturor celor ce au nevoie de ele, indiferent daca doresc sau nu sa-si schimbe modul de viata. Primul demers in dorinta de a schimba ceva in viata este constientizarea. Restul vine de la Sine.

      Apreciază

  2. Felicitari !! Pentru informatiile deosebit de utile dar si pentru o vointa remarcabila ! Sunt la fel de exigenta cu programul alimentatiei si stiu ca rezultatele sunt spectaculoase.
    Cu prietenie,
    Carmen Badescu

    Apreciază

    • Biovivo spune:

      Multumim Carmen pentru aprecieri si ne bucura sa aflam ca avem prieteni ce rezoneaza cu noi. Vointa o avem toti, pentru ca este una din cele trei componente ale Constiintei (Eu + Atentie + Vointa). Totul depinde de stadiul evolutiei spirituale a fiecaruia, pentru a constientiza si utiliza vointa.De aceea este necesara o abordare holistica a modului de viata. Pentru ca Noi, suntem „Multiuniversuri”.

      Apreciază

  3. Felicitari pentru articol.

    Apreciază

  4. rogrm spune:

    M-am bucurat să citesc articol util. Felicitări, succes în activitatea d-vs și un sfârșit de săptămână cât mai plăcut.

    Apreciază

  5. Pingback: Dieta slabitului sanatos | biovivoblog

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s