STĂRILE OMULUI

Omul, în lungul drum evolutiv, parcurs de la Adam și Eva , prin care s-a structurat în cele trei niveluri de evoluție, instinctual, inteligent și intuitiv, beneficiază în viața pamânteană, de mai multe stări ale existenței sale. Se pot identifica două planuri ale acestor stări existențiale. Unul se referă la stările conștiintei, definite în occident prin trei stări, în orient fiind adăugată și a patra stare. Prima stare este cea în care omul se trezește după somn, așa zisa „stare de veghe”. A doua este „starea de somn” iar a treia este „starea de vis”. Orientalii au adăugat și a patra stare, fiind numită de ei „turiya”, ceea ce tradus înseamnă „a patra”. Vom discuta despre acest plan al stărilor conștiintei umane într-un articol viitor, acum, dorim să abordăm planul stărilor evolutive ale conștiintei omului, ce compun „starea de veghe” cu care ne confruntăm zilnic, în relațiile cu semenii noștri pământeni. Prima stare evolutivă este cea a „omului simplu”, cel care nu știe cine este și nici nu știe că nu știe. Acesta este copilul, de când se naște și până la vârstă de 3 – 4 ani. A doua, este starea „omului complex”, care nu știe cine este dar crede că știe. Acesta este omul „invatat”, care constituie 99% din populația globului și provine din copilul neștiutor dar „educat” de părinți, rude, prieteni și societate. A treia stare este cea a „omului superior”, sau cum îl numește OSHO, al omului binecuvântat, care știe că nu știe cine este. Acesta este omul evoluat spiritual, ce ajunge să fie iluminat.
Marele teosof Rudolf Steiner, descria cele trei stări ale evoluției conștiintei umane, astfel : „Prima din aceste stări de conștientă este o stare mai mult sau mai puțin surdă (asemănătoare stării de somn) deoarece „eul” încă nu s-a născut. La acest nivel, omul este încă legat de un „eu” superior; el este clarvăzător, dar nu poate considera conținutul clarvederii sale ca fiind al său. A doua stare de conștientă este provocată de nașterea „eului”. Este o stare elevată și provine din pierderea clarvederii. Începe vederea unei lumi exterioare. A treia stare de conștientă este provocată prin reapariția clarvederii dar, de data aceasta, în „eu”; omul devine un clarvăzător conștient de sine”
Dacă trecerea de la „omul simplu”, copilul, prima stare de conștientă, la „omul complex”, cea de a două stare de conștientă, se produce în mod automat, trecerea la starea a treia a „omului superior” nu este obligatorie pentru toți oamenii, fiind mai greu de dobândit. Starea „omului complex” este însă o stare obligatorie pentru procesul său evolutiv. De aici, din starea a doua, o parte din oameni încep să se trezească spiritual și să evolueze către „oamenii superiori”. Această categorie de oameni care au preocupări mai intense cu privire la dezvoltarea lor spirituală, probabil reprezintă 1% din populație. Ceilalți , care astăzi constituie majoritatea oamenilor, rămân în continuare în starea „omului complex”, până la moarte și își consumă viața pamânteana, pe unul din cele două niveluri de evoluție ale ființei omenești, definite prin „instinct” și respectiv prin „inteligenta”. Procentele menționate se referă la nivelul populației globului și nu la anumite zone, țări sau comunități ce pot avea procente diferite. Trecerea de la starea de copil „nestiutor” la cea de copil „educat” nu o putem controla, ea fiind decisă numai de adulți. În schimb, poziționarea pe unul din cele două niveluri de evoluție ale stării a doua, respectiv nivelul inferior, cel instinctiv sau nivelul superior, cel inteligent, este decisă în special de liberul arbitru al fiecărui individ în parte, ceilalți factori, părinții, rudele, prietenii, anturajul, moștenirea karmică, fiind numai factori auxiliari ce pot ajuta sau întârzia luarea deciziei. Oare cum poți lua însă o decizie față de ceva ce nu ai cunoscut niciodată ? Iată de ce starea de existența a „omului complex” este atât de necesară pentru procesul său evolutiv, în care preocuparea fiecăruia pentru dezvoltarea personală este „cheia” evoluției pamanene. Indiferent însă de calea adoptată, scopul „omului complex” pe pământ este EVOLUȚIA către starea „omului superior”. Soluția este incredibil de simplă și nu întâmplător Iisus spunea într-una din pildele sale: „De nu veți fi precum pruncii, nu veți intra în împărăția cerurilor. Starea „omului simplu”, starea copilului neștiutor poate fi obținută atunci când mintea tace”. Soluția, pe cât de simplă, este pe atât de greu de obținut. Este nevoie ca mintea să nu mai prelucreze la nesfârșit bagajul de cunoștințe căpătate și stocate în subconștient. Copilul se naște cu această stare, pe care o menține până când își formează „eul fals” prin educația căpătată. El nu are ce să prelucreze până când nu capătă bagajul său de cunoștințe. Până atunci el este pur și se comportă precum „omul superior”, adică este în legătură cu eul superior și are o stare permanentă de fericire. Singura lui problemă este că nu conștientizează această stare și de aceea este necesară trecerea prin starea „omului complex”. Dar să reținem esențialul din această stare a copilului și anume că MINTEA TACE pentru că nu are ce prelucra. Prin urmare, în momentul când omul complex, plin de bagajul său de cunoștințe, se va comporta precum copilul, va căpăta starea de fericire a „omului superior”. Dacă vom înțelege că nimeni altul decât „eul fals” al „omului complex” este cel care își dorește ca mintea să prelucreze în permanență aceste cunoștințe din bagajul căpătat, atunci vom adopta starea „omului simplu” a copilului. Meditația este cea care ne aduce aminte de această stare a copilului, atunci când mintea tace. Fie și numai zece minute zilnice de meditație poate fi un început. Dar la fel de imporanta ca ședința zilnică de meditație este ATITUDINEA zilnică pe care o abordăm, aceea de a trăi PREZENTUL și a renunța la obiceiul de a trăi în trecut, prelucrând mereu bagajul căpătat . Să fim atenți atunci când comunicăm cu semenii noștri și să reducem la minim posibil, lungul șir de „taclale” prin care nu facem altceva decât să ne povestim unii altora faptele petrecute în trecut, sau cele ce se vor petrece în viitor, chiar dacă ele se referă la o oră, o zi, o săptămâna, o luna, un an, etc. Viața se petrece numai sub ochii noștri, atunci când respirăm. Să ne bucurăm de tot ce ne înconjoară, să ne jucăm de câte ori avem ocazia, să dansăm până uităm de noi, să iubim din inimă și să le facem toate ca un copil. Să trăim PREZENTUL pentru că acesta este VIAȚA, restul, faptele petrecute sau dorințele ce se vor întâmpla în viitor, sunt numai proiecțiile minții.
Soluția ești TU, așa că ACȚIONEAZĂ!
Cu multă iubire
BIO VIVO

Acest articol a fost publicat în Viata spirituala și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

14 răspunsuri la STĂRILE OMULUI

  1. Biovivo zice:

    Multumim pentru apreciere. Suntem bucurosi cand intalnim oameni care citesc postarile noastre.

    Apreciază

  2. childagain zice:

    Da, e greu drumul către starea a treia ! 🙂 Nu e greu să vrei să o obții (deși, pentru unii, și asta o fi greu), greul vine însă după aceea, când elementele restante ale ”omului complex” interferă cu aspirația spre omul superior.
    Și mai greu este atunci când cei dragi nu au nici o dorință de a accede la ”starea a treia”, și ca să îi faci fericiți, trebuie să alegi… să alegi fie un drum ciudat și aberant în ochii lor, care le-ar aduce lor multă nefericire, fie un drum normal, al unui om obișnuit, care să le aducă liniștea.
    Până la urmă, oare ce o fi mai important: dragostea pentru ființe, sau evoluția ? De fapt, se spune că și dragostea singură te poate duce spre culmi.
    Scuze pentru ”off-topic”, dar pentru mine, tematicile nu sunt niciodată simple. Mulțumim pentru articol, e forte util !

    Apreciat de 1 persoană

    • Biovivo zice:

      Alegerea între dragostea pentru ființe și evoluția ființei tale este ca vorba celebrului personaj a lui Caragiale: „…ori să se revizuiască, primesc, dar să nu se schimbe nimica, ori să nu se revizuiască, primesc, dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, și anume în punctele esențiale…” Ceea ce putem face pentru semenii noștri este să-i ajutăm prin evoluția noastră. Nu trebuie să le explicăm nimic. Ei văd că urmăm un „drum ciudat” numai atunci când încercăm să le explicăm prin cuvinte drumul nostru. Dacă nu le vom explica nimic prin cuvinte vor înțelege mai bine din atitudinea noastră de zi cu zi. Dacă nu au înțeles nici așa, trebuie să ne dea de gândit starea noastră evolutivă. Trebuie să mai lucrăm prin corpurile noastre subtile și să identificăm unde este cauza. Poate emoționalul este „vinovatul” sau poate „corpul durere” ? „Omul complex” nu se dă bătut așa ușor.

      Apreciază

  3. Ileana zice:

    Noapte buna prieteni! Somn usor si vise dulci, si zambeste cand te culci
    Ne auzim maine, o seara cat mai frumoasa si linistita!

    Apreciază

  4. ovi zice:

    foarte interesant postul tau..
    ma gandesc insa…daca drumul parcurs de la adam si eva, pana stazi, insemna evolutie ori involutie…
    personal imi este dificil sa percep prima pereche de oameni, abia iesit din creatia lui dumnezeu, ca ca fiind dominata de instict…
    este adevarat ca, tehnologic vorbind, omul a cunost o ascensiune extraordinara… dar in acelasi timp, ma gandesc daca nu cumva, la inceput, adam si eva , nici nu aveau nevoie de aceasta tehnologie, pentru ca posedau cu mult mai mult…
    imi place ideia mentioanta de tine… ca… daca nu vei fi ca niste copilasi…
    scopul omului… sau chiar menirea lui, o regasesc in iubire… a iubi pe semenul lui… si mai putin in evolutie catre omul superior, pentru ca, superioritatea este promisa de isus si atunci cand ne invita sa fim ca niste copilasi…
    evindet… sunt doar niste opinii personale… fara nici o alta pretentie sau dorinta…
    tot de bine si mai bine sa auzim…

    Apreciat de 1 persoană

    • Biovivo zice:

      Inteligența copilului este o inteligență pură pentru că provine din inocență. Copilul este intuitiv și clarvăzător până când este îndoctrinat de adulți cu educația lor. Dar inocența lui nu este înțelepciune, este mai aproape de ignoranța. Ignoranța merge umăr la umăr cu inocența. Copilul în starea de „om simplu” nu știe cine este dar nici nu știe că nu știe cine este. Ștafeta otrăvită a educației îl transformă pe copil în „omul complex”, încărcat de cunoștințe care la fel ca și copilul tot nu știe cine este dar crede că știe. În această stare, omul, nu mai este inocent dar nici înțelept, pentru că deși nu știe cine este, el crede că știe. Dar, așa cum spuneam, nu suntem obligați să rămânem în această stare. Ne putem recăpăta inocența copilului, care de această data va fi de altă calitate pentru că am parcurs un lung drum al cunoașterii și am făcut mintea să tacă. Cunoașterea este altceva decât cunoștințele pentru că este o stare în care sinele fals, egoul, nu ne mai conduce. Aceasta este starea „omului superior” în care a înflorit înțelepciunea și în care inocența este intelepciune pentru ca nu mai este lângă ignoranța, este lângă cunoaștere. De aici poți să vezi mai departe. Sunt de acord cu tine că poate denumirea de „om superior” nu este așa de potrivită, poate e mai potrivită denumirea de „om binecuvantat”. Cuvintele vor fi mereu o barieră în calea comunicării noțiunilor spirituale. Chiar am de gând să postez un articol despre comunicarea prin cuvinte.

      Apreciază

  5. Iustina zice:

    Spuneti ca omul complex este cel care „nu știe cine este și nici nu știe că nu știe”, si anume copilul pana la 3-4 ani. Iar in comentariul de mai sus, ca „inocența copilului nu este înțelepciune, este mai aproape de ignoranța”.
    Hmm… copilul vazut ca un ignorant si ca un necunoscator, nici macar al propriilor limite, nu va conduce decat la actiuni de indoctrinare a copilului din partea adultului, de modelare a lui intr-un anume fel. E periculoasa aceasta abordare.
    Intr-adevar, este prima data cand ajung aici si nu stiu daca scrie o singura persoana sau o echipa, articolul de prezentare a site-ului fiind ambiguu. Totusi, inclin sa cred ca nu aveti copii in preajma. Iar cand veti avea, le doresc sa ii puteti privi altfel decat ignoranti. Tine de noi sa avem o lume mai buna si asta pleaca din modul cum ne educam copiii, cum le dam libertatea de a gandi si cum ii ajutam sa isi creeze propriul sistem de valori si nu il ultimul rand de cum ii privim, ca niste egali, in niciun caz ca niste inferiori noua…
    Va doresc o saptamana buna si mai increzatoare in omuletii de langa noi 🙂 !

    Apreciază

    • Biovivo zice:

      Bine ai venit pe la noi Iustina. Blogul BIOVIVO este sustinut de trei persoane care si-au impartit responsabilitatile. Rubrica Viata Spirituala este sustinuta de o persoana inconjurata de multi copii si nepoti, mai mari sau mai mici. Am rugamintea la tine sa mai citesti odata, cu atentie, articolul la care ai facut comentariul. Acolo scrie foarte clar ca „omul complex” este cel care nu stie cine este dar crede ca stie. Tu ai confundat aceasta afirmatie de la omul complex, care de fapt este adultul, cu cea de la omul simplu, copilul. Si acum sa trecem la copil. Da, pana la varsta de 3 – 4 ani, copilul, nu stie cine este si nici nu stie ca nu stie, pentru ca inca nu are format egoul, acel sine fals ce se formeaza in baza cunostintelor acumulate. Nu poti sa spui ca un copil la aceasta varsta este intelept. El are o inocenta naturala, o inteligenta pura. Dar inocenta lui este datorata ignorantei. Nu trebuie sa te supere acest termen, ignoranta inseamna lipsa de cunostinte, ori pana la varsta de 3-4 ani copilul nu are cum sa dobandeasca acele cunostinte suficiente, pentru a nu mai fi ignorant. Dar asta nu este rau, este chir foarte bine, pentru ca pana la aceasta varsta egoul, care se formeaza datorita cunostintelor, nu a pus inca stapinire pe copil. El este inocent pana cand ajunge sa capate cunostintele pe care le transmit mai intai parintii, rudele si apoi scoala. Asa copilul, omul simplu, isi pierde inocenta si se transforma in omul complex. Pentru ca parintii, rudele si educatorii de la scoala fac parte tot din aceasta categorie a omului complex este si normal ca educatia primita de copil sa-l formeze tot ca un om complex. Atunci cand educatia copiilor va fi facuta de omul superior, se va schimba situatia, dar mai e cale lunga pana atunci. Pentru a avea o lume mai buna va trebui mai intai ca noi cei ce facem parte din categoria omului complex, noi cei care educam copilul, sa ne transformam , sa devenim oameni superiori. Dar pentru asta trebuie sa ne ingirijim mai mult de corpul nostru spiritual. Problema este, in opinia mea, ca inca suntem prea putini cei ce ne ocupam de evolutia spirituala. Cand vom fi suficient de multi, atunci se va simti si o schimbare in bine a omenirii. I-ti dorim o saptamana buna cu cat mai multe preocupari spirituale.

      Apreciază

      • Iustina zice:

        Multumesc pentru detalii.
        Revenind la copii, cred ca trebuie sa fie ascultati mai bine si sa li se dea mai mult credit. Spun asta pentru ca stiu ce intrebari imi pune copilul meu (are aproape 5 ani), si ce intrebari mi-a pus in jurul varstei de 3-4 ani. Sunt dileme pe care nu si le ridica marea majoritate a adultilor pe care ii cunosc, tineri sau mai in varsta. Si este un copil normal, nu vreun geniu. Un omulet care a pornit in viata si vrea sa afle si pune intrebari. Sincer cred ca multi copii au aceleasi intrebari existentiale, dar poate nu au curajul sau nu sunt incurajati sa spuna. Trebuie sa invatam sa ii ascultam si sa invatam de la ei, inainte ca ei sa uite toate informatiile cu care au venit in lumea asta. Ceea ce pare a fi ignoranta, este imposibilitatea lor de a se exprima suficient de coerent prin cuvinte si aceasta varsta. Iar cand afla cum sa se exprime, apare cenzura…

        Apreciază

  6. Biovivo zice:

    Ma bucura preocuparea pentru viata spirituala a copilului tau. Este foarte buna afirmatia ca incepand cu varsta de 4 – 5 ani „ …multi copii au intrebari existentiale…” Esti la un pas de intelegere. Toti copiii au intrebari exitentiale pentru ca incep sa vada lumea inconjuratoare prin simturile corpului lor fizico-eteric. Dar asa cum spuneam, ei sunt intuitivi si au clarviziune, asa ca simt si energia din jurul lor, care le spune mai mult decat simturile corpului fizic. De fapt ei simteau energetic lumea din jurul lor inca din burta mamei. Acum incep sa perceapa aceeasi lume inconjuratoare si prin alte simturi, decat cele ale energiei divine. Si atunci cand se pot exprima in cuvinte pun intrebari. Dar intrebarile lor sunt de o inteligenta pura, sunt naturale, pentru ca nu provin din mental. Intrebarile lor sunt intuitive, provin din clarviziunea pe care adultii au pierdut-o la fel cum o vor pierde si ei. La varsta asta, copiii sunt inca ignoranti si de aceea sunt inocenti. Dar au grija parintii si scoala ca ei sa acumuleze din cunostintele prefabricate, cat mai mult si cat mai repede, pentru a nu mai fi ignoranti. Si atunci copilul isi pierde inocenta dar nu va mai fi un ignorant, va fi un omulet incarcat de cunostinte. Asa, se formeaza sinele fals. Parintii si dascalii distrug inocenta copiilor. In primul rand ei devin dependenti de parinti iar parintii se simt foarte bine asa. Apoi vine scoala care distruge orice urma de inventivitate. Copiii ar trebui educati sa fie inventivi si nu repetitivi, asa cum sunt educati astazi. Toata educatia copiilor se bazeza astazi pe memorie nu pe inteligenta. Daca vrei ca, copilul tau sa devina un om superior, un om armonios, nu trebuie sa-i impui ceva, trebuie sa-l ajuti sa-si pastreze si sa-si dezvolte inteligenta naturala pe care o are. Nu spun sa nu capete cunostintele necesare vietii de zi cu zi pe care o va trai dar asta trebuie sa reprezinte doar jumatate din educatia lui. Cealalta jumatate a educatiei trebuie sa fie educatia spirituala. Iar aceasta educatie la copii se dezvolta prin disciplinele artistice. Desenul, muzica, cantatul, dansatul, miscarea si exprimarea artistica, tot ce tine de arta in general, apropie copilul de corpul sau spiritual. Iti doresc multa intuitie pentru educarea copilului tau.

    Apreciază

  7. zuzu07 zice:

    Ma bucur enorm ca am gasit si aici, pe wordpress, persoane care ne ajuta sa cunoastem cum „functionam”!

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un comentariu